vrijdag 10 augustus 2007

Wat is de bezine toch duur - Beleggen als risicospreiding

Veel automobilisten storen zich aan stijgingen van de benzineprijs, zeker nu die al zo hoog is.
(Het zelfde geld overigens ook voor veel beleggers omdat hoge grondstofprijzen een negatieve impact hebben op de winstgevendheid van veel bedrijven).

Maar je kunt natuurlijk ook vrolijk worden van een hoge benzineprijs. Een hoge benzineprijs heeft een positieve invloed op een oliebedrijf als Royal Dutch Shell (Koninklijke Olie), maar ook op bedrijven als SBM Offshore, Fugro en bedrijven die zich bezighouden met alternatieve energie.

Alleen al daarom hoort volgens ons een aandeel als Shell in iedere portefeuille. Enkele andere redenen zijn: een lage Koers/winst verhouding, een goed dividendrendement, het aandeel ligt er technisch goed bij, en olie wordt door de opkomende economieën steeds schaarser.

Als de olieprijs daalt (en daarmee misschien ook het aandeel), kun je vrolijk worden bij de pomp. Als de olieprijs stijgt merk je dat wellicht aan de aandelenkoersen van de olie-gerelateerde bedrijven.

Hoe meer benzine je gebruikt, hoe meer olie-aandelen je zou moeten kopen. Je zou de volgende tactiek kunnen proberen:
Stel je verbruikt Euro 20 per week aan benzine, dan is dat per jaar ongeveer 50 * 20 = 1000 Euro. Omdat Shell ongeveer 1 Euro per aandeel uitkeert betekent dat, dat je 1000 aandelen Shell nodig hebt om dit bedrag volledig door dividend te compenseren. Bij de huidige (naar onze mening lage) koers is dat dan toch een investering van bijna 27.000 Euro.

Enkele andere effecten waar rekening mee gehouden zou moeten worden:
  • Het dividend per aandeel van Shell (ook wel Royal Dutch of Koninklijke Olie) is van 1993 tot 2004 gestegen met 82% van 0,98 naar 1,79 Euro per aandeel (nog voor de aandelen splitsing). Dit is een stuk meer dan de benzineprijs die steeg in diezelfde periode met ongeveer 50 % van 0,83 naar 1,25 Euro/l (zie wikipedia, grafiek) .
  • De voortgang van de techniek zal tot zuinigere auto's leiden.
  • De benzineprijs prijs bestaat voor het grootste deel uit belastingen (ook die belastingen zijn echter weer gerelateerd aan de benzineprijs)
Hierdoor zou je misschien ook al met de helft (13.000 a 14.000 Euro) een volledige compensatie kunnen bereiken, maar zelfs een gedeeltelijke compensatie is voor velen ook prettig.

Geen opmerkingen: